Administration för transportföretag
I samband med transport och frakt används fortfarande varje dag manuella metoder för orderhantering, kördirigering, fakturering och avräkning. Transportplaneringen sker kanske manuellt, fraktdokument levereras fysiskt till och från kontoret i samband med transporter och fakturering och avräkning sköts i ett skilt ekonomisystem efter att transporterna är utförda. Information flyttas med andra ord manuellt mellan de olika lösningarna, vilket ofta medför extra arbete och kan leda till mänskliga misstag.
Har man ett traditionellt orderflöde likt det som beskrivits ovan kan det finnas ett stort mervärde i att övergå till automatisk hantering av transporterna. Speciellt mycket nytta kan fås utav kontakten mellan chaufför och trafikledare via appen Mobile som i realtid sammankopplar kontoret med fordonen. Detta innebär i sin tur att information och dokument som uppdateras ute på vägarna kan användas av trafikledare, men också i realtid av administrationspersonal som sömlöst kan prissätta och gruppera fraktfakturor och avräkningar samt fakturera och överföra fakturor till LogiControls reskontra eller en extern försäljningsreskontra. All information som registreras och ändras under transportens gång uppdateras i realtid i alla systemets vyer och kan därmed användas av hela företaget utan att information behöver flyttas till ett annat system.
Några av LogiControls administrativa vyer i korthet:
- För-Faktureringsvyn kan användas för komplettering och automatisk prissättning av orders baserat på fraktavtal. Vidare kan man kombinera en given tidsperiods alla orders för en kund och överföra dessa till en samfaktura i Faktureringsvyn.
- I Faktureringsvyn kan orders som inte är färdiga kompletteras och prissättas samt samtaxeras. Färdiga fakturor skickas som e-fakturor, e-post eller skrivs ut.
- I Avräkningsvyn samlas orders per trafikant och prissätts automatiskt på basen av avtal. Avräkningslistor kan vidare skickas till trafikanten direkt från LogiControl.
- Med hjälp av LogiControls Försäljnings- och Inköpsreskontra kan man hantera betalningar för både försäljnings- och inköpsfakturor elektroniskt samt hämta in leverantörers e-fakturor utan manuell inmatning. Dessutom finns möjlighet att ta ut likviditetsprognoser baserat på realtidsdata från LogiControl. Försäljningsreskontran möjliggör även inläsning av referensbetalningar samt sändning av betalningsuppmaningar och räntefakturor. Det är även möjligt att få realtidsvarningar, i samband med inmatning av orders, om kundens saldo överstigit kreditgränsen.
Läs vidare om LogiControls egenskaper här, eller vilka fördelar systemet medför för olika användare här.
Andra artiklar
Besöksadress
Företagarvägen 7 | |
---|---|
65610 KORSHOLM FINLAND +358 (0)6 322 6100 |
Vår kundsupport betjänar
Vardagar (kl 8.00 – 16.00) | |
---|---|
+358(0)6 322 6100 support@logicontrol.fi |
LogiControl erbjuder anpassningsmöjligheter
Välj de egenskaper som du behöver |